16

Min förlossning

Jag har lovat många av er att berätta om min förlossning. Och nu på julaftonskvällen tänkte jag ta tiden och göra det också. Men vart börjar jag?! Det känns som jag glömt precis allt, så nu får jag försöka backa bandet i huvudet. ;-) Min förlossning var ingen dröm direkt, men bebisen kom ut och det är poängen. ♥
 
Redan på kvällen till onsdagen hade jag värkar. Vi var en dag över BF. Jag envisades med att springa upp och ner i alla trappor här hemma, bebisen skulle liksom ut hade jag bestämt. Jag hade inga regelbundna värkar utan det kom och gick, men när de väl kom gjorde det väldigt ont! "Fortsätt!" tänkte jag.
Runt 2-tiden gick vi och la oss här hemma, men jag kunde inte sova för fem öre. Värkarna växte och växte och strax innan 5 på morgonen väckte jag min sambo och sa att "du, du kan nog inte åka till jobbet idag!" Han lyssnade snällt och tog ledigt. Fem minuter efter att han lagt på luren så gick mitt vatten. Thank God att han inte hade hunnit åka! 
Där satt jag i sängen, tittade förvånat ner på pölen under mig och både jag och min sambo började skratta. Kunde det vara vattnet?! Jag sprang till toaletten, vi ringde förlossningen, nu var vi på G.
Klockan 7 kom vi in till förlossningen och jag hade väldigt ont. Den första barnmorskan som tog emot oss klarade jag inte av. Hon pratade långsamt med mig, som ett barn, och hon skrattade i ungefär varannan mening. Vi fick ett rum och en säng. En annan barnmorska tog över (yes!) och sa att jag var öppen 2 cm. Värkarna var nu regelbundna och smärtan gjorde mig extremt illamående. Plötsligt hörde jag mig själv säga "nu måste jag kräkas." Och det gjorde jag också. På golvet låg nu en stor pöl och vi fick ett nytt rum. Härlig start! ;-)
Jag fick morfin och fick sova ut ett par timmar. Vid varje värk vaknade jag till och andades mig genom dem.
Timmarna gick, jag var lite piggare och det var lunch. Note to self: nästa förlossning, ta med något sött! Mat är ingenting du kommer vara sugen på.

Klockan blev 17 och en nära vän till mig kom och hängde med oss på förlossningen. Vi andades lustgas och skrattade mest. Jag började tröttna på värkarna som inte gjorde någon nytta, när skulle något hända?!
Jag var nu öppen 10 cm, men utan några effektiva värkar kunde inte bebisens huvud tryckas ut tillräckligt mycket ur livmoderöppningen. Vi provade allt möjligt. Jag vickade på höfterna, låg på sidan, låg på rygg, stod upp, satt på sackosäck, ja - allt. Men bebisens huvud var fortfarande på samma plats och ingenting hände.
Barnmorskorna testade det ena och det andra, satte sladdar på alla möjliga ställen och de gick in och tog blodprov på bebisen för att se så att allt stod rätt till. Det gjorde det, puh! ♥
 
Mot kvällen blev värkarna värre, men de gjorde ingen nytta. Bebisen var på samma plats och det kunde inte dra igång. Bara denna smärta... Min kompis hade nu lämnat förlossningen och det var jag och min sambo på plats. Jag hade bara lustgasen och andningen som hjälp och nu började det bli väldigt svårt att klara mig genom dem. Jag minns hur jag bara ville stoppa allt, ångra och gå tillbaka. Jag hade kunnat ta epidural, men valde att avstå då det kunde göra att allting tog ännu längre tid.

Timmarna gick och jag hade fått riktiga krystvärkar. Känslan när man får krystvärkar känns bokstavligt talat som att ha en stor sten mellan benen som man måste bajsa ut. Det trycker något enormt och allt man vill göra är att krysta! Men eftersom huvudet fortfarande inte var på plats, så fick jag inte trycka, det kunde skada bebisen.
Smärtan blev värre och värre och jag började tro att det var ett skämt. "Detta är en mardröm." tänkte jag.
Klockan slog 23, 00, 01:00 men ingenting ändrades. Jag hade kräkts tre gånger till och hade inte riktigt någon ork att ens lyssna på vad som sades runt mig. Det gjorde för ont nu.

Barnmorskorna kallade på en läkare, något måste göras sa de. Hon var polsk, läkaren. Jag minns att jag gillade henne direkt. Hon kändes så trygg och som att hon skulle kunna hjälpa mig. Efter många om och men tittade hon på mig och sa "jag tänker såhär, att du är extremt utmattad. Vill du, så kan vi göra ett kejsarsnitt ifall ingenting ändras inom en halvtimma." Och jag kan säga såhär, jag behövde inte ens fundera! Jag sa att jag ville göra det direkt, jag hade absolut ingen ork att fortsätta i timmar när ingenting hände. 
Sagt och gjort så kördes jag till operationen. - Att bli bedövad och känna krystvärkarna domna bort var helt magiskt, haha. Jag kunde helt plötsligt andas, slappna av och försöka förstå situationen. Jag låg med ett skynke framför mig och tittade upp på min sambo som satt bredvid. "Snart kommer han." sa han, det kändes så himla overklig och pirrigt! Vi väntade spänt och tittade in i varandras ögon. 
Bara några minuter senare hör vi världens finaste skrik och jag brister ut i tårar. Av lättnad eller av kärlek? Antagligen en blandning. Jag fick bara en snabb titt på min son innan han bars iväg av barnmorska och sambo som skulle klippa navelsträngen från honom och ta spruta. Jag tyckte minuterna kändes som en evighet, men efter en stund lades han på mitt bröst.
Och wow, det går inte att förklara känslan. Jag tror alla måste uppleva det för att förstå. Det är såklart olika för alla, en del kan nog inte ta till sig barnet utan blir mest chockade. Men jag var helt förälskad. Där låg han! Mitt lilla barn! Jag kunde inte förstå det.

Vi kördes tillbaka till vårat förlossningsrum, lilla bebis låg och snuttade på bröstet och vi svävade på rosa moln. Min sambo och jag fick en fin bricka med glas att skåla i, sedan kördes vi till BB där vi fick vila ut tillsammans.
 
 
Att få barn är det häftigaste jag gjort. Att inse att jag är mamma är en process som fortfarande håller på, det tar tid! Men det är så otroligt mysigt och jag njuter mer för varje dag. Han är så himla fin vår lilla Johannes.
Jag hade verkligen aldrig klarat förlossningen utan min sambo, han var verkligen bäst och vi var världens grymmaste tillsammans. ♥


Hur känner ni inför er förlossning? Eller ni som fött, blev det som ni hade tänkt? ♥
1 Cas:

Det blev tillsist med kejsarsnitt eller vad menas med "snitt"? I så fall, har du mycket ont nu efter?

2 Kajsa:

Blir så nyfiken.. Har du varit öm och haft smärta i magen och hur har det funkat med att röra sig hemma? Att lyfta bebis och så vidare? Jätte fin familj är ni förövrigt!! :) kramar

3 Josefine:

Hej! Vill först börja med att säga att jag hittade din instagram och bloggen, älskar dina fina bilder och mest för att du var gravid då! Är själv gravid och väntar mitt andra barn :) älskar din blogg, tittar gärna in flera gånger under dagen. Men till min fråga, hur öm är du efter snittet? Blev själv snittad med första barnet men satsar såklart på en vaginalförlossning denna gång. Men kommer ihåg själv hur ont jag hade. Orkade knappt leva, hade så ont under den första tiden.. Du verkar klara detta galant! Er son är så fruktansvärt söt. Det har ni lyckats bra med!

Svar: Åh stort tack fina du! <3 Svarat på ömheten i ett inlägg. Kram!!
Cornelia

4 Sara:

Jag kan helt ärligt säga att jag inte hade tänkt nästan något på förlossningen, jag hade inställningen att "ut kommer bebisen, på ett eller annat sätt".

Jag blev igångsatt, hade gått 14 dagar över tiden, så när väl värkarna kom igång (nästan direkt efter igångsättningen) så var jag rätt lättad. Jag hade som sagt inte tänkt så mycket på förlossningen, så jag kände att förlossningen blev som den var tänkt att bli. Det tog fem timmar och 47 minuter från igångsättningen tills hon låg på mitt bröst. Jag fick epidural, kvaddlar och använde mig av andning och lustgas, så det blev liksom som det blev.

Jag ser min förlossning som en drömförlossning - det gick ganska fort och varken jag eller tösen fick några komplikationer.

Svar: Åh du verkar haft en supersmidig förlossning! Men alla förlossningar är ju olika, det viktiga är ju som du säger - bebisen ska ut. :-) skönt att du klarade utan smärtstillande, det gjorde jag med (förutom att bebisen låg still då).
Kram på dig!
Cornelia

5 Isabella:

Måste bara fråga eftersom först när jag fick veta att jag va gravid så sa alla läkare att jag skulle ha planerat snitt pga mitt hjärtfel. Men nu ska jag försöka att börja en vanlig förlossning ... Så fram till min fråga, tycker du de va läskigt att bli bedövad och hur lång tid tog de tills den försvann?? Sen om du kände smärta eller något under själva snittet när barnet skulle ut? Är jätterädd för att bli snittad pga att folk säger att man har så ont efter och massa... Så skulle va intressant och veta hur du kände och hur de är nu efter med smärta och såret. Hoppas såklart att jag ska klara en vanlig förlossning! Kramar

Svar: Att bli bedövad var ingenting jag ens tänkte på just då. Jag hade fullt upp med värkarna haha. Sprutan såg lite obehaglig ut men den kändes knappt! Det tog någon minut sen var hela kroppen ner från bröstet bedövat. När jag blev snittad kändes absolut ingen smärta alls, det enda man känner är att någon rör vid dig. Det känns väldigt speciellt men inte ont någonstans. Efter bara 10 h var jag pigg och uppe och duschade, har inte haft vidare ont vid såret alls. Det har läkt jättebra :-) snitt är att rekommendera. Skulle absolut göra om det!
Stort lycka till <3
Cornelia

6 Sabrina:

Kan du berätta vad som vad nödvändigt eller bra och onödigt att ta med till förlossningen :)

Svar: Det ska jag ta upp :-) Kram på dig!
Cornelia

7 Emily:

Åh min förlossning tog jätte lång tid, men är verkligen nöjd! 4 1/2 dygn tog det x)

Svar: Åh gud vad jobbigt! Du måste haft det tufft. Skönt att det bara göra fåtal gånger i livet ;-) kram!
Cornelia

8 Malin:

Åh nu tänker jag tillbaka på min förlossning. Häftigaste jag gjort! Sex timmar från första värken tills hon var ute tog det. Hade ingen smärtlindring alls och det behövdes inte heller:) gjorde inte alls så ont som jag föreställt mig! Det var bara så jävla häftigt! Längtar tills det är dags igen:)

Svar: Åh härligt med så kort förlossning :-)
Jag tyckte med det gick bra utan bedövning, tråkigt bara att hans huvud inte kom ner.. Men men, han kom ut iallafall! :-) kram!
Cornelia

9 Malin :

AH häftig berättelse! Jag fick barn när jag vart 15 år gammal! ( blev 16 år 4 månader senare) Jag fick Tvillingar!& nu är dom 8 år gamla :)

Min förlossning började med att vattnet gick på ena blåsan! Men tog tid innan det sattes igång med värkar!... Höll på med fulla värkar O kraftiga sådana!. Efter 28 timmar ca så vart jag BARA öppen 8 cm! O vart helt slutkörd!!.. Fick också göra ett akut kejsarsnitt... Ca 28.5 timma ( mer lr mindre ) tog det, jag förlorade en jäkla massa blod så minns typ ingenting från min förlossning! Jag blev till & med medvetslös där ett tag pga blodbristen!... Så jag minns ingenting ur min förlossning! Knappt något från graviditen:(.. MEN har fått allting berättat av min mamma som vart med på förlossningen!!... Vet hur det är med den dära magiska känslan när man får allt för att avta m.m!..

Starkt jobbat av både dig O sambon! Bebisen är ju BARA för himla söt!<3 Nästa liten för min del blir antagligen ( förhoppningsvis ) nu i slutet av 2014 :D Så då hoppas jag den förlossningen blir bättre:)
Lycka till med den lilla! Kram

Svar: Men gud, vilken förlossning. Men skönt att allt gick bra till slut. Åh stort lycka till med nästa nu då! Låter spännande! Stor kram till dig! <3
Cornelia

10 M:

Min förlossning gick mycket bättre än jag trodde var möjligt :) jag var "bara" 18 och vuxna tyckte jag var dum som inte var nervös inför förlossningen så de lurade i mig allt möjligt. När förlossningen väl startade dagen innan bf så gick jag med regelbundna värkar med tre minuters mellanrum i fyra timmar innan vi åkte in, funderade väldigt länge på när det börjar göra ont. Jag badade en stund och fem timmar efter att jag blev inskriven på förlossningen hade jag så täta och starka värkar så jag inte hade någon smärtfri paus, kämpade på med de värkarna i fyra timmar innan jag fick EDA, sov i två timmar och så gick vattnet klockan 00.00 och vi var inne på bf-dagen. EDAn slutade verka när vattnet gick och jag fick ligga med konstant smärta i en timme innan jag fick börja krysta, 41 minuter senare föddes min dotter "supermanstyle"(handen uppe vid huvudet) och rev upp mig. 17 timmar tog förlossningen,

11 Silvia:

Grattis igen till lillpojken, jättefint!! Underbar känsla när
Man fått sitt barn, obeskrivligt!! Hur mycket vägde han och hur lång var han? :)

Svar: Han vägde 2820 och var 48 cm. En liten pojke! Stor kram!
Cornelia

12 Ida:

Jag har jätteångest inför förlossningen pga smärtan som man lixom inte har en aning om. De känns så jobbigt att folk inte kan förklara den. Tycker dock de är skönt att läsa förlossningsberättelser! Man ser som hur de kan gå till och folk försöker beskriva hur de känns och de känns lite lugnande. Men de känns gruvsamt. Dock längtar man så himla mycket till sin lilla bebis så all smärta i världen kommer vara värt de! Men självklart känns de gruvsamt!

Svar: Förstår dig verkligen, kände likadant. skrivit massa i gamla inlägg om hur nervös jag var!
Men jag tycker absolut du ska ta epidural om du börjar få "för ont". Jag väntade för länge. Hur som så kan jag verkligen lova dig att du kommer klara det bra, värt all smärta i världen för efteråt är det glömt! <3
Cornelia

söt

Svar: Tack!
Cornelia

Så himla gullig! Kramar!

Svar: Tack och kram!
Cornelia

oh vad sööööööööööööööööt!! :)))

//paulinasuonvieri.blogg.se

Svar: Tack!
Cornelia

Grattis till livets mirakel :-)
Första förlossningen hade jag ALDRIG kunnat föreställa mig att det skulle vara som det var. Efter det så var jag mer förberedd så då gick det enklare :-)

Svar: Ja verkligen, håller med! Man kan tro att man är beredd på det som ska komma, men jag insåg när vi kom hem från BB att jag inte hade minsta aning!Kram!
Cornelia